| 
									 
									 Artikel om H.C. Andersen 
									fra Illustreret Tidende 25. december 
									1859 
									  
									
									
									  
									  
									  
									
									Nedenstående artikel fra 
									Illustreret Tidende, årgang 1. nr. 13. side 
									101-102 , der udkom den 25. december 1859 
									giver et udmærket billede af samtidens 
									opfattelse af H.C. Andersen og hans 
									forfatterskab. Artiklen er skrevet af m. Det 
									har ikke været mig muligt at finde ud af 
									hvad dette synonym står får. Artiklen er 
									omskrevet fra gotisk skrift til nutidig 
									skriftform, samtid er der sket ganske få 
									ændringer af teksten uden at denne har 
									mistet troværdigheden i forhold til den 
									oprindelige artikel. 
									
									  
									
									Desuden har jeg indsat 
									link og relevante billeder med tekst  i 
									artiklen. Det første billede af H.C.Andersen 
									er fra den oprindelige artikel.  
									  
									
									  
									
									Odense 14. december 2008 
									  
									
									Lars Bjørnsten 
									  
									
									  
									Julen er Børnenes fest 
									og derfor bør også deres mening i den glade 
									tid være afgørende. Men hvis nogen i går 
									aftes, da børnene næsten i ethvert hus med 
									tindrende øjne, blusende kinder og den mest 
									spændte forventning afmalet i hvert træk 
									stod og stirrede på den dør, indenfor 
									hvilken julelysene. tændtes, ville have 
									prøvet på at dæmpe den barnlige 
									utålmodighed, få gaves der er middel dertil, 
									men også kun et eneste, nemlig at træde ind 
									i kredsen med et nyt eventyr af Andersen i 
									hånden og tilbyde at oplæse det. Om en eller 
									anden vel i begyndelsen havde fløjtet til 
									den skæbnesvangre dør, så ville han med 
									eller mod sin vilje føle sig greben af denne 
									digter, der ved sin hjertelighed ,
									troskyldighed og ægte humor gør et 
									så dybt indtryk på det barnlige sind. Og 
									hvis man ville spørge børnene, hvilken 
									digter de helst ønskede at se et billede af 
									og beskæftige sig med i disse festdage, så 
									kan man vædde ti mod een, at det enstemmige, 
									jublende svar ville blive: H.C. Andersen! 
									 
									Men de gamle bliver jo børn igen i julen, 
									man lytter ikke så nøje som ellers til den 
									kolde , beregnende fornuft og har intet imod 
									at mindes den digter, der bedre end de 
									fleste forstår at hensætte os i Fantasiens 
									Rige. Ja selv kritikeren, vrantenhedens, 
									misfornøjelsens og surmuleriets inkarnation, 
									af hvem vor digter i sit liv har haft større 
									sorg end glæde, føler sit iskolde hjerte 
									opvarmet ved denne fest fylder fine lommer 
									med æbler og peberkager, for at glæde en 
									eller anden børneflok. Han forstummer og 
									trøster sig i alt fald med, at folkets røst 
									er Guds røst. Når store og små, unge og 
									gamle imidlertid er enige om
									noget, og når de oven i købet ikke behøver at 
									befrygte modstand af kritikken, så må det 
									ske. Derfor skal tanken i dette øjeblik 
									henledes på børnenes yndlingsdigter, og for 
									at vort billede kan blive lyst og stort, 
									skal hans værk: 
									"Mit Livs Eventyr" være en 
									palet ,hvoraf farverne tages. 
									
									Den 2. april 1805 fødtes 
									i en lille fattig 
									stue i Odense Hans Christian Andersen. Hans
									fader var skomager og levede i trange kår. 
									En kasse med jord med purløg og persille, 
									der stod på taget, var husets hele have, som 
									endnu blomstrer i hans eventyr: 
									Snedronningen. Hans barndom og ungdomsår 
									henlevede han i kamp med armod og 
									miskendelse. Hans digtertalent åbenbarede 
									sig tidligt, allerede som niårig dreng skrev 
									han komedier, og hans fantasi blev næret ved 
									læsningen af mange digterværker, blandt 
									hvilke Holberg og Shakespeare gjorde et så 
									dybt indtryk på ham, at han kunne huske hele 
									scener udenad. efter faderens tidlige død, 
									gav moderen, der ville sætte ham i skrædder 
									lære, omsider efter for hans ønsker og lod 
									ham rejse til København, hvor han indtraf i 
									året 1819, hvor Baggesen forudsagde, at der 
									engang ville blive noget stort af ham, og 
									hvor han, efter at have lidt megen nød, 
									omsider fandt varme velundere og beskyttere 
									i Siboni, Weyse og Guldberg, men frem for 
									alle i 
									Geheimeconferentsraad Collin, hvis 
									hus blev hans hjem, som ledede hans første 
									skridt og stedse har været ikke hans 
									beskytter, men hans fader i ordets ædleste 
									betydning. Han var først elev i teatrets 
									synge- og danseskole, men erholdt afsked 
									derfra, og da han havde skrevet og 
									indleveret et stykke til teatret, der vel 
									ikke antoges, men dog efter Rahbeks udsagn 
									indeholdt mange guldkorn, fik han offentlig 
									understøttelse til at studere.  
									
									  
									
									  
									
									
                                      
									
									  
									
									H.C.Andersens skole i 
									Slagelse 
                                    
									  
                                    
									
											
											Slagelse Latinskole. Bredegade 4-6 
											Slagelse 
											
											
											Billedet er fra ca. år 1900 , hvor 
											der ikke længere var latinskole i 
											bygningen. 
											
									 
									  
                                    
									Foto: Lars Bjørnsten 
									
									  
									
									  
									
									Under sin 
									skolegang i Slagelse og 
									Helsingør vakte han 
									opmærksomhed ved flere digte, blandt hvilke 
									"Det døende Barn" er det mest bekendte. I 
									året 1828 blev han student, og nu "fløj som 
									en bisværm de krogede fantasier og indfald" 
									han på sin vandring til og fra manuduktøren havde været forfulgt 
									af, ud i verden i hans første skrift
									"Fodreise 
									fra Holmens Canal til Østpynten af Amager i 
									Aarene 1828 og 1829" en forunderlig bog, der 
									vidner om en rig, men ofte udskejende  
									fantasi og på hvilken
									Hoffmans indflydelse er umiskendelig. Mens 
									de ædleste af nationen, mens mænd som 
									Oehlenschläger og H.C. Ørsted, hos hvem 
									Andersen stedse fandt opmuntring, vejledning 
									og trøst i modgangens timer, kom den unge 
									digter venligt og smukt i møde, var han 
									derimod i de selskabskredse, hvor han 
									bevægede sig, ofte genstand for en spot, der 
									dels var begrundet i en vis ubehjælpsomhed 
									og ubekendtskab med verden, dels i den 
									barnlige troskyldighed, hvormed han lagde 
									alt, hvad han tænkte uden at have nogen 
									anelse om, at blasertheden og ironien lurede 
									paa enhver blottelse, men de der på den tid 
									troede at kunne have ham til bedste, have 
									vist ofte tænkt på Gabriels ord: "Vi skulle 
									ikke spotte, thi vi er for sortsynede til at 
									vide, hvad vi gør os lystige over, og vi 
									kunne ikke altid skelne klinten fra hveden." 
									Kort efter "Fodrejsen" skrev han paa rimede 
									vers: "Kjærlighed paa Nicolai Taarn " og sin 
									første digtsamling, der vandt meget bifald. 
									Efter en lille udflugt til Fyn og Jylland udgav han en ny 
									digt samling: "Phantasier og Skizzer," samt 
									vaudevillen: "Skilles og mødes", der fire år 
									derefter blev opført på Det kongelige 
									Teater.  
									
									  
									
									Alle hans digte, blandt hvilke der 
									findes den større cyclus: 
									"Aaret tolv 
									Maaneder," udmærker sig ved hjertelighed, 
									naturlighed og en frisk og levende fantasi, 
									mens en ukorrekthed i sprogformen og en vis 
									vaklen i planens gennemførelse kun alt for 
									ofte gjordes til genstand for en skånselsløs 
									kritik. Med kongelig understøttelse foretog 
									han i året 1833 en rejse til udlandet og 
									traf i Hamborg digteren L. Kruse, der bragte 
									ham den første digterhilsen i fremmed land. 
									Derpå drog han til Paris, hvor han gjorde 
									Heinrich Heines bekendtskab, og derefter 
									gennem Schweiz til Italien, hvor han skrev 
									det smukke dramatiske digt: "Agnete og 
									Havmanden". I Rom levede han sammen med 
									Thorvaldsen, Küchler, Blunck og Fearnley. 
									Resultatet af denne rejse var: 
									"Improvisatoren" (1835) i hvilken han, som 
									Sibbern skrev, ikke mere var den unge 
									Aladdin, vi så lure bag søjlen og tumle sig 
									på torvene, men den Aladdin, der ældet og 
									forynget på engang træder ud af badet. Dette 
									værk kan siges at have grundlagt Andersens 
									berømmelse i udlandet. Det blev oversat i 
									Sverige, Tyskland, Rusland, Amerika og 
									England, ja i det sidstnævnte land gjorde 
									man det endog den ære at sige, at 
									Improvisatoren er i romanen, hvad Childe 
									Harold er i poesien. Denne roman 
									efterfulgtes af O.T. (1836), hvis scener på 
									heden og ved Vesterhavet er
									udkastede med kækhed og 
									livlighed, og "Kun en spillemand" (1837), et 
									mere gennemtænkt arbejde, der med gribende 
									alvor skildrer en ædel naturs kamp mod 
									ubllighed, tåbelighed og de prosaiske 
									omgivelser. Det dramatiske arbejde 
									"Mulatten", der ånder en så varm følelse for 
									negrenes menneskeret, blev opført i året 
									1840 og modtoges med jublende bifald. På 
									samme tid udkom "Billedbog uden 
									Billeder", 
									som næst efter eventyrene har gjort mest 
									lykke og som en engelsk kritiker
									kalder: "En  Iliade i en Nøddeskal." 
									Efter at have skrevet "Maurerpigen", som kun 
									fandt en kold modtagelse, foretog vor digter 
									sin anden store rejse i Italien, Grækenland 
									og Constantinopel, som han har beskrevet på 
									sin måde i "En Digters bazar". 
									
									  
									
									I året 1838 vendte Thorvaldsen, hvis venskab 
									Andersen allerede havde vundet i Italien, 
									tilbage til sin fædreland. Hans indtog i 
									København var en sand nationalhelt. I hans 
									selskab på Nysø hos baronesse Stampe skrev 
									Andersen flere af sine eventyr, der dengang 
									ikke havde synderlig betydning herhjemme. 
									Thorvaldsen morede det dog at høre og atter 
									at høre de samme eventyr. Under hans mest 
									poetiske arbejder stod han med et smil om 
									mund og lyttede til historien om "Toppen og 
									Bolden" og "Den grimme Ælling" og tit i 
									tusmørket, når familien sad i den åbne 
									havestue kom den store kunstner stille hen, 
									klappede digteren på, skulderen og sagde: "Faae 
									vi smaa ikke et lille Eventyr?" 
									
									Af dramatiske arbejder fra den tid ville vi 
									indskrænke os til at nævne "Fuglen i 
									Pæretræet" og teksten til den geniale Weyses 
									"Kenilworth". Derpå søgte han atter at 
									styrke sig ved disse rejser, der var blevet 
									en sand nødvendighed for ham. Han begav sig 
									til Paris, hvor han modtoges med agtelse og 
									velvilje af Victor Hugo, Alexander Dumas, 
									Balzae samt skuespilkunstens fyrstinde, 
									Rachel, og hvor han levede sammen med en 
									kreds af højtbegavede unge landsmænd, f.eks. 
									Læssøe, Orla Lehmann, Krieger, Bunzen og 
									Schiern. 
									
									  
									
									I året 1843 udgav H.C. Andersen sine "Nye 
									Eventyr", der frembragte et af disse store 
									omslag i den offentlige mening, hvortil 
									måske også hans stedse voksende berømmelse i 
									udlandet
									har bidraget noget, og digteren siger selv 
									på sin trofyldige måde: "Fra den tid at 
									regne har jeg intet særligt at beklage mig 
									over, jeg har efterhånden fået og får al den 
									erkendelse og gunst, jeg kan fortjene, ja 
									måske lidt mere endda." 
									
									  
									
									 Det er Andersens eventyr, der 
									ubetinget herhjemme sættes over alt, hvad 
									han har leveret, og da vi selv dele de 
									almindelige mening, bede vi om tilladelse 
									til at dvæle lidt længer ved disse småhistorier, hvor digterens levende 
									fantasi, vidunderlige naivitet og friske 
									humor smelte sammen med hans fromme barnlige 
									gemyt og danne er i vor litteratur uopnået 
									hele. Den første samling udkom i året 1835 
									og er senere blevet forøget med mange andre. 
									De er blevet læst med lige stor glæde af 
									børn og af voksne, de er udgivne mangfoldige 
									gange og på mange sprog og er blevet smukt 
									illustreret af den for kunsten i 
									almindelighed og for xylografien i 
									særdeleshed kun alt for tidligt bortdøde B. 
									Pedersen. At fremhæve et enkelt eventyr af 
									denne herlige skat, hvor alt er udmærket, er 
									vanskeligt, men "Den grimme ælling", "Den 
									standhaftige Tinsoldat", "Toppen og Bolden" 
									og "Det er ganske vist" bør dog nævnes som 
									nogle af de mest klassiske. I en anmeldelse 
									i "Dansk Maanedskrift" siges: "Eventyret 
									holder en lystig dommedag over skin og 
									virkelighed, over den ydre skal og den indre 
									kerne. Der går en dobbelt strøm deri. En 
									ironisk overstrøm, som leger og spøger med 
									stort og småt, som spiller fjerholdt med 
									højt og lavt, og så den dybe alvors 
									understrøm, som retfærdigt og sandt bringer 
									alt på den rette plads. Dette er den sande, 
									den kristelige humor". Denne udtalelse giver 
									digteren selv det rette eftertryk, idet han 
									erklærer: "hvad jeg vilde og stræbte at 
									opnaa, er her klarlig  udtalt!". Når 
									til de alt omtalte egenskaber endnu kommer 
									den omstændighed, at det dramatiske element 
									i de fleste af disse eventyr og historier er 
									stærkt fremtrædende, er der ikke at undres 
									over, at Jomfru Jørgensen samt  de 
									herrer Phister og Wiehe fik den heldige ide, 
									at fortælle nogle af dem fra scenen, og at 
									de blev særdeles vel optagne. 
									
									  
									
									Af danske blade var det "Fædrelandet" der 
									først havde den fortjeneste på en hædrende 
									og anerkendende måde at henlede 
									opmærksomheden på eventyrene, mens den 
									dygtige kritiker P.L. Møller ligeledes i 
									"Dansk Pantheon", hvortil han skrev de 
									fleste biografier, hævede sin stemme til 
									gunst for Andersen. I udlandet genlød hans 
									ros overalt. Den hæderligt bekendte engelske 
									tidende "The Atheneum" siger således "Skjøndt 
									det vil klinge foranderligt kunde vi dog nok 
									forsvare den Paastand, at den mest fassende 
									Form for en Anerkendelse af dette Værk vilde 
									være en Aftenmelodi, saadan som Weber 
									digtede for Havfruerne i hans "Obern" eller 
									som Lizst improviserende kan hviske i en 
									mild, begejstret Stemning", men hvor højt 
									disse arbejder skattes i andre lande, kan 
									man bedst bedømme deraf, at en tysk 
									forfatter i en nylig udkommen 
									litteraturhistorie fortæller sine læsere, at 
									den engelske oversætter af de grimske 
									folkeeventyr udtaler det håb, at disse i 
									tiden må blivee lige så populære i England, 
									som Andersens, og i en fransk udgave har man 
									endog sammenlignet eventyrene med 
									Lafountaines "Fables immortelles". 
									
									  
									
									I foråret 1844 fuldendte han det dramatiske 
									digt: "Lykkens Blomst", i hvilket han ville 
									vise, at det ikke er kunstnerens udødelige 
									navn, ikke kongetronens glans, der gør 
									mennesket lykkeligt, men at lykken findes, 
									hvor man glad i lidet, efter og er 
									genelsket, og fra et kort besøg på Nysø 
									hjembragte han: "Kongen drømmer". Omtrent på 
									den tid blev også "Den nye Barselsstue" 
									indleveret til opførelse på Det kongelige 
									Teater, men anonymt. Stykket gjorde 
									ualmindelig lykke. Ingen uden de få indviede 
									anede, at det var af Andersen, og han har 
									først i en lang senere periode vedkent sig 
									det ved at optage det i sine samlede 
									skrifter. 
									
									  
									
									I oktober 1845 foretog Andersen sin tedje 
									rejse. Han ville gense Italien. Under dette 
									ophold i Rom fik han først rigtigt syn på 
									billedhuggerkunsten. "Sneen tøede ham for 
									øjnene", for at bruge Thorvaldsens ord, og 
									her så han Jerichau, der nu var i 
									erkendelsens opgang", gruppen
									
									"Herkules og Hebe" og "Pantherjægeren",hvilke 
									arbejder først vakte den almindelige 
									opmærksomhed for denne kunstners geni. Fra 
									Italien begav han sig til det sydlige 
									Frankrig, og i Bernet, mellem Pyrenæerne, i 
									den firske bjergnatur, ved grænsen af 
									Spanien, hvis skønhed han ikke skulle lære 
									at kende, sluttede han den samlede tyske 
									udgave af sine skrifter. Kort efter sin 
									tilbagekomst til fædrelandet fuldendte han 
									digtningen "Ahasverus" (1847), hvis handling 
									næppe er så overskuelig og hvis karakterer 
									næppe er så stærkt tegnede, som man kan 
									fordre af et drama. Da starten igen fløj med 
									udbredte vinger fra reden, vågnede atter 
									rejselysten hos vor digter, og han 
									besluttede nu for første gang at besøge 
									England, hvor det stolte engelske 
									aristokrati modtog ham med den mest 
									glimrende og hædrende gæstfrihed, og hvor 
									han endog nød den sjældne ære, at modtage en 
									nådig indbydelse til at gæste Dronning 
									Victoria på øen Wight. I selskab med 
									Jenny 
									Lind, som på den tid optrådte i London og 
									gjorde stormende lykke, og med
									Charles 
									Dickens, som sluttede sig med en beslægtet 
									sjæls hele inderlighed til H.C .Andersen 
									tilbragte han herlige dage, og med Baron 
									Hambro foretog han en udflugt til Skotland, 
									Walter Scotts og Burns Rige.  
									
									  
									
									
									  
									
									  
									
									Herregården Glorup på Fyn.  
									Foto Lars Bjørnsten 2007 
									
									  
									
									I Sommeren 1848 fuldendte han under et 
									ophold på Glorup "De to Baronesser". Til Det 
									danske Teaters hundredårige fest skrev han 
									"Kongens Dannevirke" og "da det dejlige 
									forår kom, da de unge birketræer duftede så 
									forfriskende, da solen skinnede så varmt
									pakkede Andersen atter sin rejsekuffert og 
									gæstede Sverige, hvor man overalt kom ham 
									hjertelig i møde, hvor kongehusets medlemmer 
									viste ham den samme deltagelse, som borgerne 
									i Stockholm, og hvor han fandt et gæstfrit 
									hjem hos digteren Baron Beskow, en af disse 
									elskværdige personligheder, fra hvem der 
									ligesom udstråler et mildt lys over livet og 
									verden". Det åndige  resultat af denne 
									rejse er givet i hans bog: "I Sverrig", der 
									er skrevet troskyldighed og med er åbent 
									blik for naturen og folkelivet. Af 
									folkelivet har Andersen til enhver tid følt 
									sig særlig tiltrukket, og da København 
									omsider også havde fået et folketeater i 
									Casino, skrev han flere stykker for dette 
									teater, blandt hvilke "Meer end Perler og 
									Guld" og "Ole Lukoie" vandt meget bifald og 
									stedse fyldte huset. 
									  
									
									I Tyskland var der alt for længe siden 
									udkommet en samlet udgave af H.C. Andersens 
									skrifter, og med denne fulgte " Das Märchen 
									meines Lebens ", en skitse, som blev optaget 
									med udelt interesse og sammenlignet med 
									Goethes "Wahrheit und Dichtung" og Rousseau 
									"Confessions". Han skulle nu også have den 
									lykke at udgive sine samlede skrifter på 
									dansk "et ønske af betydning, idet han da 
									kunne ordne og tillige bortkaste en og anden 
									alt for bladløs gren. Hans selvbiografi 
									skulle stille det hele i det rette lys". 
									Denne har han meddelt i "Mit Livs Eventyr", 
									der skulle indeholde og virkelig også 
									indeholder den hele, fulde erindring af hvad 
									han levende følte og vandt. I året 1853 
									begyndte han dette arbejde, men rejselivet 
									er som et forfriskende bad for hans ånd og 
									legeme, og han drog atter bort for i Wien, 
									Trieste og Venedig at nyde foråret i sin 
									frihed. 
									
									  
									
									
									  
									
									  
									
									På tilbagerejsen tilbragte han et 
									par lykkelige hos kong Maximilian af Bayern 
									i Hohenschwangau, den smukke alperose, han 
									så her i bjergene, og kort derpå var han 
									atter i Danmark, i travl virksomhed ikke 
									blot med udgivelsen af "Samlede Skrifter", 
									men også med folkekomedien "En 
									Landsbyhistorie", der vandt stort bifald i Casino. Sidste bind af "Samlede Skrifter" 
									udkom netop, da vor digter havde fyldt sit 
									halvtredsindstyvende år, og han har i disse 
									dage fornummet en smuk genklang af opholdet 
									hos kong Maximilian, idet denne konge i en 
									egenhændig skrivelse har vist ham den 
									ualmindelige ære, at optage ham blandt de 
									hundrede indenlandske kunstnere og 
									videnskabsmænd, der er hædret med Maximiliansordenen. 
									  
									
									Maximillianorden for videnskab og kunst, som 
									H.C. Andersen modtog af kong Max af Bayern 
									15. november 1859. Maximilian Orden blev 
									stiftet af Kong Maximilian II. den 28. 
									november 1853. 
                                    
                                    Foto: Lars Bjørnsten Odense 
									
									Når vor digter i sin selvbiografi erklærer: 
									"Mit Liv er er et Smukt Eventyr, saa 
									rigt og lyksaligt! hvade jeg som Dreng, da 
									jeg fattig og ene gik ud i Verden, mødt en 
									mægtig Fee, og hun havde sagt: Vælg din Bane 
									og dit Maal, og da, efter din Aands 
									Udvikling, og som det fornufttigviis maa 
									gaae til i denne Verden, beskytter og fører 
									jeg Dig, min Skjebne kunde da ikke have 
									været lykkeligere, klogere og bedre ledet, 
									end de er," så har han i sandhed nydt en 
									lykke, som kun få mennesker kunne rose sig 
									af. Men han kan tillige med stolt 
									selvbevidsthed sige sig selv, at han "Skridt 
									for skridt har bygget sig en vej opad en 
									stejl klippe", og at han har tilkæmpet sig 
									det navn, som den lunefulde skæbne syntes at 
									have i sinde at nægte den bedende. Han har 
									tilfredsstillet de bedste af sin tid. 
									H.C.Ørsted, Thorvaldsen, Oehlenschläger, 
									Chamisso, Frederika Bremer, Jenny Lind, 
									Charles Dickens have ikke blot digteren kær, 
									de have også været varme beundrere af hans 
									Muse, og han har altså efter Goethes udsagn 
									levet for alle tider. Når han netop i  
									denne tid, fem og tyve år efter at det 
									første eventyr var skrevet, kan bringe sin 
									ualmindelig store læsekreds en ny samling, i 
									hvilken "En Historie fra Klitterne" og "Deilig" 
									ikke stå tilbage for nogen af de tidligere 
									historier, så se vi heri en forjættelse om, 
									at hosten vil vil blive sommeren lig. Men 
									H.C. Andersen har den skæbne, at hans livs 
									eventyr aldrig ville få ende. De ville have 
									et evigtvarende liv i vor litteratur ved 
									siden af det bedste, som vi eje. 
									
									  
									m.  |