| 
                                             
											H.C. Andersens 
											første eventyr  
											
											
											
											  
											  
											
											Andersen har 
											siden sin barndom fortalt eventyr og 
											senere i livet begyndte han også at 
											skrive og klippe. Først i 1830 
											prøvede han som eventyrdigter, at 
											udgive sin første digtsamling 
											”Digte” herunder det fynske 
											folkeeventyr ”Dødningen” 
											. Beskeden 
											til læserne var, at hvis man brød sig 
											om denne genre, så havde han mere af 
											samme slags.  
											  
											
											I forordet til 
											’”Dødningen”. Et fyensk Folke 
											Eventyr fra 1830 hedder det: ”Som 
											Barn var det min største Glæde at 
											høre Eventyr, en stor Deel Staae 
											endnu ret levende i min Erindring, 
											og nogle af disse ere kun lidet 
											eller intet bekjendte; jeg har her 
											gjenfortalt et, og dersom jeg seer 
											det optaget med Bifald, vil jeg 
											saaledes behandle flere, og engang 
											levere en Cyklus af dansk 
											Folke-Eventyr”.   
											  
											  
											
											Endnu engang 
											ses vigtigheden for Andersen at 
											få tilbagemeldinger på sine litterære 
											værker, således at han kunne vurdere 
											om de skulle 
											udgives. H.C. Andersen fik ikke den 
											positive tilbagemelding han havde 
											ønsket sig og hvem kan forstå det i 
											dag! En negativ tilbagemelding var 
											der i ”Maanedsskrift for Litteratur” 
											og det var digteren Christian 
											Molbech. Hans negative holdning 
											skyldes at Andersen havde forfejlet 
											den episke tone, hvori sådanne 
											eventyr må fortælles var beskeden 
											fra Molbech. Desuden kan årsagen til 
											hans negativitet også skyldes, at 
											han selv forsøgte sig som både 
											fortæller og udgiver af eventyr og 
											at Andersen var en "konkurrent". 
											
											
											
											  
											  
											
											Udsigten fra 
											lejligheden i Nyhavn. H.C. Andersen 
											tegning   
											H.C. Andersen 
											var skuffet og først i 1835 blev der 
											igen udgivet eventyr. Andersen havde 
											brug for penge efter hjemkomsten fra 
											Italiensrejsen. Han var nu flyttet 
											ind i Nyhavn 20 hos Karen Sophie 
											Larsen , hvor der skulle betales 
											husleje og desuden havde Andersen 
											fået afslag på sin ansøgning til Det 
											Kongelige Bibliotek, så han var i 
											akut pengemangel.  
											  
											
											Fra sin rejse til 
											Italien havde han masser af 
											dagbogsnotater, som skulle omdannes 
											til kunst, der kunne sælges. Andersen gik 
											derfor tiggergang til sin velgører 
											Jonas Collin i håb om at få penge 
											til husleje, tøj og støvler m.m. 
											Andersen havde fået antaget flere 
											stykker på Det kongelige Teater, men 
											desværre faldt pengene først efter 
											at stykkerne var blevet opført.   
											
											
											
											  
											  
											  
											
											I 1835 havde 
											Andersen to bogudgivelser 
											”Improvisatoren og ” Eventyr, 
											fortalte for Børn”, men som så ofte 
											før, så var bogudgiveren ikke sikker 
											på salget af værkerne og var derfor 
											tilbageholden med at betale 
											honoraret til Andersen. 
											 I august 1836 
											ændrede H.C. Andersens økonomiske 
											situation og havde de penge, der 
											skulle til for at leve og desuden kunne 
											han sætte penge i ”Sparekassen”. 
											Den 30-årige Andersen betalte sin 
											gæld til Jonas Collin.   
											Siden 1836 
											have H.C. Andersen penge nok til de 
											daglige fornødenheder og rejser og 
											efter sigende var H.C. Andersen 
											millionær, da han døde i 1875.  
											  
											  
											 Det var 
											romanen O.T. samt teaterstykkerne 
											”Festen på Kenilworth” og ”Skilles 
											og mødes” der gav Andersen de første 
											penge og det var forlægger Reitzel 
											der havde fået et guldæg i sin rede. 
											H.C. Andersen var ikke klar over at 
											hans børneeventyr senere ville blive 
											den store succes og guldåre for både 
											Andersen og forlæggeren, som eftertiden 
											viste.   
											
											  
											
											  
											
											Det første 
											hefte af tre med ”Eventyr, fortalte 
											for Børn” udkom i maj 1835 og 
											indeholdt  H.C. Andersens  fire 
											første eventyr "Fyrtøjet", "Lille 
											Claus og store Claus", "Prinsessen 
											på Ærten" og "Den lille Idas 
											Blomster". Det andet hefte udkom i 
											december med eventyrene 
											”Tommelise”, ”Den uartige Dreng” og ”Rejsekammeraten”.
											  
											Digteren B.S. 
											Ingemann frarådede Andersen at 
											skrive flere af den slags historier 
											og derfor udkom det tredje hefte 
											først i 1839 med eventyrerne ”Den 
											lille Havfrue” og ” Kejserens nye 
											Klæder” 
											
											
											
											   
											
											Tegning af "Den lille Havfrue"
											
											Lorenz Froelich 1837. 
											
											  
											Andersen havde 
											ændret eventyrgenren med disse 
											børneeventyr. Da Andersen første 
											eventyr var en realitet i 1830’erne 
											blev børn ikke taget alvorligt, man 
											respekterede ikke barnets egen 
											identitet, natur- følelses- og 
											fantasi liv.  
											  
											  
											
											Andersens nye 
											eventyrgenre blev betragtet som et 
											brud mod tidligere tiders 
											kunstarter.  Hans eventyr bar præg af 
											fantasi, vildhed, primitivitet og 
											var hele tiden ukultiverede. 
											Andersens alt for friske og 
											ligefremme sprogbrug overskred en 
											helt nødvendig og belærende afstand 
											mellem de voksne og barnet, hvis 
											selvopfattelse kunne tage slemt 
											skade af en fortæller som Andersen, 
											der var så indforstået og jævnbyrdig 
											med børnene.  
											Eventyr skulle være et 
											led i datidens børneopdragelse og 
											håndhæve en magt, således som det 
											blev fremført i Dansk Litteratur-Tidende fra 1836. ” Børn 
											maa som sagt ikke gives Anledning 
											til i deres Forestillinger at sætte 
											sig på den høie Hest, eller blive 
											kritiske. Hvad der leveres dem bør 
											altid staae over den, og det er 
											ogsaa saadanne Ting, som de helst 
											ønske, at høre” i nutidens samfund 
											er det netop det modsatte synspunkt 
											der er gældende nemlig, at børn skal udfolde 
											fantasi og være kritiske overfor det 
											de læser, ser og hører.   
											Andersen havde 
											svært ved at finde forståelse for 
											sine eventyr i Danmark, men han 
											fortsætter udgivelserne af eventyr 
											sammen med digte, romaner og 
											dramaer. Inden rejsen til 
											Nærorienten blev det til 17 eventyr. 
											Udenfor Danmarks grænser i 
											Centraleuropa havde man et andet syn 
											på Andersens eventyr man erkendte at 
											Andersen form- og indholdsmæssige 
											fornyelse af litteraturen. Ingen har tidligere brugt barnet, 
											så radikalt i sin kunstneriske 
											udfoldelse som H.C. Andersen gjorde. 
											Barnet bliver handlekraftigt ved at 
											tænke, tale, føle, skabe og 
											fantasere. Vigtige værdier i ethvert 
											menneskets udvikling. 
											 lb  
                                            Foto: Lars Bjørnsten 
                                            Odense  |